بررسی تاثیر رابطه بین استفاده از انواع بازی های دیجیتالی با سبک تفکر انتقادی در بین دانش آموزان مقطع دبیرستان رشته علوم انسانی شهرستان بانه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی
- نویسنده فواد محبوبی
- استاد راهنما محمد حسن امیر تیموری محمدرضا نیلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده: پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه میزان استفاده از بازی های دیجیتالی و سطح تفکر انتقادی انجام گردیده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع پیش دانشگاهی رشته علوم انسانی شهرستان بانه در سال تحصیلی 88-89می باشد. نمونه پژوهش متشکل از 192 نفر می باشد که به روش سرشماری انتخاب شده اند. برای اجرای این پژوهش از آزمون تفکر انتقادی بعلاوه سئوالات محقق ساخته ای در زمینه زمان استفاده از بازی های دیجیتالی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از این پژوهش از بخش آمار توصیفی و استنبادی استفاده شده است. در میانگین و انحراف استاندارد متغییرهای زمان بازی و تفکر انتقادی، به تفکیک نام بازی در قالب جدول و نمودار ارائه شده است. در بخش استنبادی با توجه به اینکه داده های گردآوری شده در مقیاس فاصله ای قرار دارند از ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه بین مدت زمان استفاده از بازی های مختلف دیجیتالی و تفکر انتقادی استفاده شد؛ همچنین برای بررسی تفاوت تفکر انتقادی در گروه های شش گانه بازی های دیجیتالی از تحلیل واریانس یک راهه anova)) استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که در بین شش گروه بازی (اکشن، معمایی، استراتژیکی، آموزشی، ماجراجویی و شبیه سازی) هیچ نوع رابطه با سطح تفکر انتقادی وجود ندارد. واژگان کلیدی: تفکر انتقادی، بازی های دیجیتالی، دانش آموزان پسر مقطع پیش دانشگاهی رشته علوم انسانی شهرستان بانه مقدمه پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین انواع بازی های دیجیتالی و سطح تفکر انتقادی در بین دانش آموزان پسر مقطع پیش دانشگاهی رشته علوم انسانی شهرستان بانه انجام گرفت. نمونه پژوهش متشکل از 192 نفر می باشد که به روش سرشماری انتخاب شده اند. برای اجرای این پژوهش از آزمون تفکر انتقادی بعلاوه سئوالات محقق ساخته ای در زمینه زمان استفاده از بازی های دیجیتالی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از این پژوهش از بخش آمار توصیفی و استنبادی استفاده شده است. در میانگین و انحراف استاندارد متغییرهای زمان بازی و تفکر انتقادی، به تفکیک نام بازی در قالب جدول و نمودار ارائه شده است. در بخش استنبادی با توجه به اینکه داده های گردآوری شده در مقیاس فاصله ای قرار دارند از ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه بین مدت زمان استفاده از بازی های مختلف دیجیتالی و تفکر انتقادی استفاده شد؛ همچنین برای بررسی تفاوت تفکر انتقادی در گروه های شش گانه بازی های دیجیتالی از تحلیل واریانس یک راهه anova)) استفاده شده است.
منابع مشابه
بررسی رابطه بین سبک های مقابله ای با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که هدف آن بررسی رابطه بین سبک های مقابله ای با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران بود. پژوهشگر با طرح این پرسش که چه رابطه بین سبک های مقابله ای با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پرداخت. جامعه ی آماری مشتمل بر 56000 از دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه در شهر تهران اعم از دانش آموزان دختر و پسر که در سال تحص...
متن کاملبررسی رابطة سبک های تفکر و سبک های یادگیری در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران
امروزه در نظام های تعلیم و تربیتی توجه زیادی به پرورش مهارت های تفکر می شود و کودکان آموزش می بینند که چگونه با استفاده از فکر خود زندگی کنند. بنابراین به نظر می رسد شناخت سبک های تفکر (به عنوان الگو و روش ترجیحی فرد در استدلال، ارزیابی و قضاوت) و کاربرد آن در زندگی روزمره و در زمینه های متفاوت می تواند روشنگر باشد. هدف این مطالعه نیز بررسی رابطة سبک های تفکر و سبک های یادگیری است. برای سبک ها...
متن کاملبررسی رابطه بین سبک های هویت و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان ساری
Background and Objectives: Academic achievement is considered as an important task for teens under the effect of multiple personal and social factors. Identity styles and achievement motivation, as psychological structures, are of two categories of these factors .Therefore, the aim of this study was to investigate the relationship between identity styles and achievement motivation among high sc...
متن کاملبررسی ارتباط بین موسیقی و میزان اضطراب در دانش آموزان دبیرستان های تلاش شهرستان بجنورد 1387
ضریب انحراف پذیری موسیقی از تمام هنرها بیشتر است، ضمن آنکه جوانان عمده ترین مصرف کنندگان موسیقی که تولید کننده هم میباشند؛ به مصرف موسیقی تمایل دارند و بدان پایبند هستند. نغمههای موسیقی بر حسب ترکیب فواصل و ریتم دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک ارتعاشات سلولهای عصبی احساس و انگیزهای را تقویت و یا منتقل میسازند. در عرصه موسیقی در دنیا سبکهای بسیاری ابداع شده اند، خصوصیات و اثرات این س...
متن کاملرابطه تاب آوری و احساس تنهایی با خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان بانه
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین تاب آوری و احساس تنهایی با خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان بانه در سال تحصیلی 94 – 1393 بود. برای این منظور تعداد 200 نفر دانش آموز از سه مدرسه با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های تاب آوری کونور و دیویدسون و احساس تنهاییUCLA و خودکارامدی تحصیلی ایلروی و بانتینگ استفاده شد. برای تحلیل داده ها...
متن کاملبررسی رابطه هویت قومی و هویت ملی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه نظری شهرستان گنبدکاووس
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه هویت ملی و هویت قومی و بررسی وضعیت این دو متغیر بر اساس برخی متغیرها در بین دانش آموزان مقطع متوسطه نظری گنبدکاووس، با استفاده از رویکرد کمی و روش پیمایشی میباشد. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 364 نفر و با روش طبقه ای نسبی و خوشه ای انتخاب شده اند. چارچوب نظری این تحقیق بر پایه سه دسته نظریه پردازی هویت یعنی سطح خرد، میانه و کلان تنظیم شده است. سوال اصلی آنست که هو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023